Film i undervisningen

Filmfabrikken

Forløbet er tæt koblet til praksis og tager udgangspunkt i en elevs (Benjamin) egen filmproduktion på Filmfabrikken. Filmfabrikken er en filmskole for børn og unge, der ligger på Møn og drives af forløbets forfattere i samarbejde med Vordingborg Kommune og Det Danske Filminstitut.

Igennem 4 kapitler tager Benjamin eleverne med på en rejse ind i selve filmproduktionen, konkretiseret gennem en eksemplarisk novellefilm, Brevet, som er hans eget bud på en enke brug af filmiske virkemidler. Filmen ligger i flere version og tydeliggør Benjamins arbejde med bl.a. personskildring, miljøskildring, nærbilleder, klip, underlægningsmusik, beskæringer, lyssætning etc.

Forløbet sluttes af med elevernes egen produktion, Mesterstykket, som naturligvis er deres egen novellefilm, hvor de filmiske virkemidler og arbejdet med en række benspænd bringes i spil. I denne produktion kan eleverne også hente hjælp i en interaktiv assistent.

Læs mere her:

http://portal.idansk.dk/portal/filmfabrikken/?utm_source=internal+responsys&utm_medium=email&utm_campaign=0039+alinea+film+20160215+GU

Kortfilmsforløb i engelsk:

Forløbet tager udgangspunkt i kortfilmen ”Hannah Cohen’s Holy Communion”. Filmen handler om den 7-årige jødiske pige, Hannah, som en dag ser en gruppe meget yndige katolske piger på vej til deres firmelse.

Hun beslutter sig derfor for at følge efter og deltage i det katolske ritual. Problemet er bare, at hun ikke er katolik.

Eleverne skal i dette forløb arbejde med temaerne religion og forskellighed. De skal gå i dybden med filmens virkemidler gennem arbejdet med scenerne, personerne og hovedtemaerne.

Forløbet har særligt fokus på, at eleverne får viden omkring filmens temaer, så de til sidste selv kan producere en kortfilm over et selvvalgt tema.

læs mere her:

http://portal.gekko-engelsk.dk/portal/hannah-cohens-holy-communion/?utm_source=internal+responsys&utm_medium=email&utm_campaign=0039+alinea+film+20160215+GU

 

Filmanmeldelse i tysk:

Hvordan skriver man et godt filmreferat, som både beskriver filmen og udtrykker skribentens holdning? I tysk-forløbet ’Ein Guter film?’ arbejder eleverne i et kort forløb, med en af de allerstørste tyske ungdomsfilm i nyere tid: ’Knallhart’

Læs mere her:

http://portal.gekko-tysk.dk/portal/ein-guter-film/?utm_source=internal+responsys&utm_medium=email&utm_campaign=0039+alinea+film+20160215+GU

 

 

Om forfatteren

Profile photo of Line Merete Nielsen

Line Merete Nielsen har skrevet 59 artikler for Pædagogisk Læringscenter Stilling Skole

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Uni-C Login